Zo neem je succesvol deel aan een crisisteam (zonder roofbouw te plegen op jezelf)

Door Claartje Visser
|
11 mei 2020
|
leestijd leestijd: 3 minuten

Om een crisissituatie zoals we die nu meemaken met het coronavirus het hoofd te bieden, wordt er binnen veel organisaties een crisisteam samengesteld. Van dit team wordt verwacht dat het directie, management en medewerkers adviseert in de stappen die genomen moeten worden om de schade zoveel mogelijk te beperken. Dat vraagt nogal wat van de leden van zo’n crisisteam. In deze webcast gaat Ed Moolhuizen in gesprek met Hans Spanjers en Gaby Reijseger. Zij geven tips om de balans te houden tussen aandacht voor het crisisteam, je medewerkers, je dierbaren en jezelf. Zodat je een topprestatie kunt leveren, zonder daardoor op te branden.

In het webinar komen 7 energiegevers aan bod. Onderstaand vind je voor iedere energiegever nog een aantal praktische tips.

Slaap

Regelmaat is het toverwoord bij slaap en dit geldt zowel voor het tijdstip dat je naar bed gaat als de tijd waarop je opstaat. Daarnaast is een goede dagafsluiting, werkelijk afschakelen en het liefst uitschakelen van je gedachten, de basis voor een goede nachtrust. Ga even wandelen voordat je gaat slapen, ontspan, doe gewoon even niets. Als je daarna in bed stapt weten je hersenen dat het nu tijd is om te slapen en dus geestelijk en lichamelijk te herstellen.

Voeding

Zeker als je druk bent of thuiswerkt, is de kans groot dat je jezelf te weinig tijd gunt om goed te eten. En dat je eerder gaat voor vulling dan voor goede voeding. Zit je veel op een dag? Probeer dan in ieder geval één koolhydraatarme maaltijd in je schema in te bouwen.  Omdat je minder beweegt, heeft je lichaam namelijk minder energie in de vorm van koolhydraten nodig. En varieer in voeding. Daarmee is de kans groter dat je van de verschillende voedingsstoffen iets binnenkrijgt.

Bewegen

Werk je thuis? Telefoneer dan zoveel mogelijk lopend. Je zult zien dat je dan heel wat meer beweegt op een dag, dan wanneer je dit zittend doet. En als je wat aan sport doet: probeer niet alleen cardio-achtige bewegingen te doen, maar neem ook spier verstevigende oefeningen op in je programma.

Ontspanning

Hoe druk je ook bent, je presteert het beste als je zorgt voor een goede balans tussen inspanning en ontspanning. Met het bord op schoot je lunch opeten lijkt tijd te besparen, maar doordat je je ontspannende lunchmoment mist, zullen je prestaties snel minder worden. Daarmee gaat de tijdwinst direct verloren. Schakel ook bij drukte korte momenten af, dan kun je daarna veel betere prestaties neerzetten waardoor je wél tijd wint.

Humor

Humor helpt om zware zaken te relativeren. Daarbij helpt het om de spanningsboog even te laten verslappen en dat werkt heel ontspannend. Een bijkomend voordeel? Met een flinke lachbui train je zonder het te merken je buikspieren.

Sociale contacten

De mens is een sociaal wezen, dat over het algemeen energie krijgt van sociale contacten. Probeer juist als je druk bent tijd te maken voor contact met familie, vrienden en collega’s. Ben je zoals nu beperkt in bezoekmogelijkheden? Bel, zoom, mail of app dan en zoek actief deze momenten op. Ben je na een dag digitaal contact erg moe? Probeer dan overdag energie te sparen met deze tips voor efficiënt werken op afstand.

Doe iets wat er toe doet

Hiermee bedoelen we geen hoogdravende, wereldveranderende dingen, maar de dingen die er voor jou toe doen en waar jij energie van krijgt.  Bijvoorbeeld muziek luisteren of maken, een gesprek voeren, een wandeling maken, koken of iets anders. Wat het ook is, plan deze activiteiten en bewaak ze, want deze geven jou de broodnodige extra energie in drukke tijden.

0