geluk
werk
zelfregie

Geluk: geen product maar bijwerking van zingeving

Door Suzanne Aerts
|
12 september 2018
|
leestijd leestijd: 1 minuut

We zijn verslaafde consumenten die denken dat geluk een product is dat iedereen zich kan veroorloven. En realiseren ons niet meer dat geluk bestaat bij de gratie van zingeving, schrijft gastcolumnist Esther van Fenema in de Volkskrant:

De Geluksindustrie draait overuren want geluk is een product waar we als emotionele consumenten recht op hebben. Wanneer het even tegenzit en een nieuwe iPhone of weekendje weg onvoldoende helpt, melden we ons bij een gelukscoach of medisch loket voor een luisterend oor of opwekkende pil.

Toch zijn we kwetsbaarder dan ooit en is depressie één van de belangrijkste oorzaken van ziektelast, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie. In Nederland zien we een burn-outepidemie, meer dan een miljoen mensen die antidepressiva slikken en jaarlijks stijgende zelfmoordcijfers. Als jongeren van nu zakken voor een tentamen of hun relatie na drie maanden zien stranden, kunnen ze zich suïcidaal voelen en daadwerkelijk voldoen aan de criteria van een depressieve stoornis. Ze hebben immers geleerd dat alles ‘leuk’ moet zijn en dat geluk de norm is.

Bron: Volkskrant. Wil je dit artikel in zijn geheel lezen? Klik dan hier! 

Suzanne Aerts, Mensely: “Deze column raakt een hele belangrijke kern van de oorzaken van het toenemend psychisch verzuim. Blijf kritisch op het ‘waarom’ je iets doet, je werk bijvoorbeeld. En maak daarna je eigen keuzes.”