Eigen regie
Mensely
Slaap
Tips

Een goede nachtrust ruïneren of juist niet! 5 tips!

Door Martijn Berendsen
|
14 maart 2019
|
leestijd leestijd: 2 minuten

Vandaag is het Internationale Dag van de Slaap, dé dag waarop we stilstaan bij het belang van slaap. Want hoewel iedereen weet dat een goede nachtrust belangrijk is, staat slaap onbewust toch onderaan het prioriteitenlijstje. Zonde, vinden we bij Mensely. Want wij zijn voorstander van zelfregie en dat vraagt om bewuste keuzes. Daarom vandaag 5 tips waarmee je je nachtrust bewust ruïneert. Bevalt het slaapgebrek toch niet? Draai de tips simpelweg om en je slaapt wél beter!

1. Stimuleer stress

’s Nachts lijkt alles erger, dus memoreer vlak voor het slapen gaan vooral nog even de ruzie met je manager. Ga zéker niet in gesprek met je leidinggevende, de bedrijfsmaatschappelijk werker of organisatiepsycholoog. Schrijf dit alles vooral niet van je af en vermijd zaken als yoga, meditatie en mindfullness. En nogmaals, ga vooral niet gesprek met je leidinggevende. Of juist wel!

 2. Blijf binnen en staar naar een beeldscherm

Als je veel daglicht oppikt, bijvoorbeeld door buiten te wandelen, dan gaat je lichaam met de dag mee leven. Datzelfde daglicht vertelt dan wanneer het avond wordt en tijd om te gaan slapen. Beeldschermen daarentegen, stralen blauw licht uit. Licht waardoor je lijf denkt dat het wakker moet zijn en blijven. Tel daarbij op dat je van bewegen moe wordt, dus het advies is: stil blijven zitten met je neus op je iPad. Zo lang en zo laat mogelijk. Interessant gegeven, toch?

3. Prikkel je zintuigen zoveel mogelijk

Richt je slaapkamer zo in dat er zoveel mogelijk te zien, horen, voelen, proeven en ruiken is. Hoe meer, hoe beter. Introduceer een tv en een tikkende klok. Zet de verwarming hoog, sluit ramen en deuren. En breng je goede matras, oordoppen en gordijnen naar de stort. Zet vooral geen groene planten in de slaapkamer! Je zal maar een goede nachtrust bevorderen!

4. Eet en drink alsof het morgen niet meer kan

Gooi de gezonde eetgewoonten over boord en nuttig zo laat mogelijk nog een stevige maaltijd. Bij voorkeur goed pittig gekruid, afgeblust met een flinke slok alcohol. Een dessert kan niet ontbreken en een dubbele espresso evenmin. Bang voor dorst in bed? Een glas cola op je nachtkastje doet wonderen. Tja, het is maar een idee!

5. Draai je drie keer om

Tegen het ochtendgloren kun je jezelf overgeven aan de slaap. Kruip diep onder de dekens en blijf liggen tot ruim na het middaguur. Lach de collega’s die om 7 uur op kantoor zitten hartelijk uit, jij gaat vanavond wel wat langer door. Op een zo blauw mogelijk beeldscherm, tot diep in de nacht. Uitslapen kan altijd…

We wensen iedereen een prettige nacht!