Corona dienstverlening

Corona dienstverlening

Werknemers- en werkgeversadvies en FAQ coronavirus, versie 26 juni 2020

De overheidsmaatregelen ten gevolgen van het coronavirus hebben veel impact op werkend Nederland. Nederlanders werken massaal thuis en werknemers die nog wel op locatie werken, moeten voldoende afstand kunnen houden. Ook geldt dat steeds meer werkgevers en werknemers te maken krijgen met angst, ziekte of overlijden in hun persoonlijke omgeving.

In het werknemers- en werkgeversadvies (versie 26 juni 2020) staat wat je als werkgever kunt doen voor veiligheid van jouw werknemers en om hen te beschermen. Je krijgt advies over hoe je verdere verspreiding van het coronavirus via de werkplek voorkomt en hoe je moet handelen als een werknemer besmet is met het virus, of hiervan verdacht wordt. Het werkgeversadvies kijkt echter verder. Daarom lees je hierin ook informatie over omgaan met ziekmelden en/of afwezigheid als gevolg van het coronavirus, gezond thuiswerken en aandacht voor verdriet en rouwverwerking.

Webinar en veelgestelde vragen (FAQ)

We hebben ook een webinar georganiseerd ‘Het coronavirus en werk‘ (23-04-2020) en een aantal veelgestelde vragen (FAQ) en antwoorden over het coronavirus op een rij gezet. Een beknopt overzicht van alle preventieve maatregelen lees je in de flyer ‘Het coronavirus: blijf gezond en veilig aan het werk’.

Mocht je vragen hebben, neem dan contact met ons op via coronavirus@mensely.nl of neem contact op met je accountmanager.

 

MijnCoachlijn
Psychische hulplijn voor werkenden

De grote veranderingen en onzekerheden die de coronacrisis met zich mee brengt, zorgen voor extra mentale druk bij veel mensen. Voor medewerkers van Mensely-klanten is er nu MijnCoachlijn, een psychische hulplijn voor werkenden die vast (dreigen te) lopen. MijnCoachlijn is een initiatief van HumanTotalCare en Gingermood.

Wat maakt deze hulplijn anders dan andere, veelal gratis hulplijnen in coronatijd?

Yvette: “De combinatie van onze beider specialisaties maakt het verschil. HumanTotalCare heeft van oudsher professionals die zijn gespecialiseerd in de vraagstukken waar mensen tijdens hun werkende leven tegenaan lopen. Vraagstukken die over het algemeen voortkomen uit een disbalans in het werk. Werkgevers ervaren dat dit meer dan ooit een rol speelt. Daarnaast zijn we erg blij met onze partner Gingermood, die kennis en -expertise in huis heeft op gebied van coaching én gespecialiseerd is in het maken van objectief de beste match tussen professional en medewerker.”

Dickey: “Met onze unieke matchingtool, die is ontwikkeld in samenwerking met de UvA, worden medewerkers objectief gematcht met de beste professional. Niet degene die beschikbaar is of dichtbij woont, maar diegene die het beste matcht met zowel de hulp vraag van de medewerker als de persoonlijke waarden en voorkeuren. Iets wat ontzettend belangrijk is. Het is namelijk bewezen dat een ‘klik’ tussen  professional en medewerker  zorgt voor een hogere effectiviteit van een begeleidingstraject. Dat maakt de kans op terugval kleiner en zorgt voor een duurzamer resultaat.”

Hoe werkt dat in de praktijk?

“Eigenlijk heel eenvoudig”, aldus Dickey. “Een werkende met een hulpvraag neemt per telefoon of chat contact op met MijnCoachlijn. Er wordt direct een eerste intake gedaan door een psycholoog van Gingermood om de hulpvraag te achterhalen, de persoonlijke situatie in kaart te brengen en de wensen voor ondersteuning door een professional. Op basis daarvan én de matchingtool wordt de werkende binnen een dag gematcht aan de psycholoog, bedrijfsmaatschappelijk werker of coach van HumanTotalCare die het beste bij hem of haar past. Samen kijken zij vervolgens wat er nodig is. Het resultaat is een traject op maat, met een professional die echt bij de coachee past.”

MijnCoachlijn: voor nu én voor de toekomst

Yvette voegt toe: “Het is de missie van HumanTotalCare en haar dochters om werkend Nederland gezond, competent en gemotiveerd te houden. MijnCoachlijn is opgezet in basis van signalen van onze klanten, werkgevers. Niet alleen met het oog op de  coronacrisis, maar ook op de langere termijn. Momenteel merken we dat mensen o.a. moeite hebben om de werk-privé-balans te bewaren, zich somber voelen door gemis van sociaal contact, verhoogde werkdruk ervaren en zich zorgen maken om werk, gezondheid of naasten. Zodra de maatregelen versoepelen, gaan naar verwachting andere zaken spelen. Denk aan relaties die onder druk zijn komen te staan, financiële problemen door het wegvallen van werk of problemen met terugkeer naar de werkvloer.”

MijnCoachlijn is biedt een duurzame match, dat is goed voor werknemer en dus ook voor de werkgever. De hulplijn is vanaf vandaag beschikbaar voor klanten van Mensely en ArboNed, twee dochterondernemingen, en voor de eigen medewerkers van HumanTotalCare. In de toekomst wordt de dienstverlening mogelijk uitgebreid voor klanten van de andere dochterondernemingen: Focus Nederland, HumanCapitalCare en Duurzaam Inzetbaarheid Centrum.

Meer informatie?

Wil je meer weten over MijnCoachlijn en de mogelijkheden voor jouw medewerkers? Neem contact op met je accountmanager, hij of zij vertelt je graag meer!

0