Burn-out
Herkennen
Motivatie
Preventie
Tips

Bevlogen of werkverslaafd? Stimuleer intrinsieke motivatie

Door Miranda 't Hoen
|
30 september 2019
|
leestijd leestijd: 3 minuten

Je hebt een medewerker die altijd aangeeft dat het goed met hem gaat. Hij staat altijd vooraan voor nieuwe klussen en hij komt over als een van de meest bevlogen medewerkers van jouw afdeling. Toch zit deze medewerker nu al drie weken thuis met een burn-out.

Bevlogen of werkverslaafd?

Het verschil tussen een bevlogen of werkverslaafde medewerker is soms lastig te onderscheiden. Door deze twee vormen van hard werken als leidinggevende te herkennen, kun je de kans op verzuim verkleinen en de bevlogenheid van je medewerkers stimuleren. Wat is nu het verschil?

Medewerkers met een werkverslaving werken buitensporig veel en extra hard. Vaak komt dit voort uit een innerlijke drang om onzekerheid te compenseren. Een ‘workaholic’ vindt het dan ook lastig om het werk los te laten. En ondanks de grote inzet, blijven werkprestaties vaak achter bij de verwachting. De werkverslaafde medewerker is snel ontevreden en heeft de neiging weg te willen bij zijn werkgever.

Bevlogen medewerkers voelen zich daarentegen vitaal en energiek, zijn toegewijd en betrokken en gaan volledig op in hun werk. Daarbij kunnen bevlogen medewerkers in hun vrije tijd goed afstand nemen en zich zonder schuldgevoel bezighouden met sociale contacten en hobby’s. Hierdoor laden zij veel beter op dan de workaholics die in hun vrije tijd vaak met een schuldgevoel aan hun werk denken.

Herken de signalen

Door regelmatig met je medewerkers in gesprek te gaan, kun je de signalen van werkverslaving en bevlogenheid bij je medewerkers herkennen. Tijdens deze gesprekken kun je achterhalen of de medewerker het werk leuk en of interessant vindt of dat er een sterk gevoel van ‘moeten’ is.

Je kunt als leidinggevende bevlogenheid stimuleren. Bedrijfsarts Rob Hoedeman beschrijft in zijn boek verschillende onderzoeken die aantonen dat de motivatie van de medewerker een grote rol speelt in de bevlogenheid en het wel of niet verzuimen van medewerkers.

Extrinsieke en intrinsieke motivatie

Een medewerker kan werken omdat de werkgever dat wil, de hypotheek betaald moet worden of omdat er een andere mooie beloning is. In deze gevallen komt de motivatie niet van binnenuit, maar vanuit een externe prikkel. Dit noemen we extrinsieke motivatie.

De motivatie kan ook vanuit de medewerker zelf komen. Deze intrinsieke motivatie is veel sterker. Innerlijke gedrevenheid is een intenser en fijner gevoel dan het alleen maar werken omdat je daarvoor beloond wordt. De beloning is leuk, maar het werk zelf is dit voor de medewerker vaak niet.

Als leidinggevende kun je intrinsieke motivatie stimuleren door:

  1. Te communiceren met je medewerkers. Dit is het allerbelangrijkst. Wat drijft en motiveert ze? Krijgt hij of zij nog energie van het werk? Zit hij of zij nog op de juiste plek? Ga regelmatig in gesprek en zorg dat je voor iedere medewerker zijn of haar drijfveren kent.
  2. Je medewerkers de ruimte te geven voor vrijheid en autonomie, zodat intrinsieke motivatie kans krijgt om zich verder te manifesteren. Zelf keuzes maken, oplossingen bedenken en aandragen zorgen voor een verantwoordelijkheidsgevoel en eigen regie.
  3. Het geven van feedback. Geef complimenten voor inzet en bijdrage, sta stil bij successen, steun bij fouten en wees eerlijk als de medewerker niet op koers zit.

Intrinsieke motivatie is een belangrijke hulpbron voor mentale weerbaarheid. Door je mentale weerbaarheid te vergroten, voorkom of behandel je een burn-out. In het artikel ‘Wat is mentale weerbaarheid en hoe kun je deze vergroten?’ leggen we uit hoe je persoons- en werkgebonden hulpbronnen kunt inzetten om je mentale weerbaarheid te vergroten. Hoop en optimisme zijn andere voorbeelden van dergelijke hulpbronnen.

Meer lezen?

Bedrijfsarts Rob Hoedeman schreef het boek Van burn-out naar veerkracht – een leidraad voor leidinggevenden. Aan de hand van het door hem ontwikkelde ‘spiraalmodel’ beschrijft hij hoe je als leidinggevende burn-out bij medewerker kunt helpen voorkomen. Bestel het boek hier.

Het juiste gesprek aangaan met je medewerker

Heb je een vermoeden dat een burn-out op de loer licht bij een medewerker? En wil je weten hoe je dit op de juiste manier bespreekt? Mensely biedt training en coaching-on-the-job om je nog beter in staat te stellen het juiste gesprek te voeren. Karin van Zuylen bespreekt graag de mogelijkheden, bel haar gerust op 06 – 21 39 51 96.