Behandeling
Burn-out
Re-integratie
Tips

Behandeling en re-integratie bij burn-out

Door Claartje Visser
|
23 april 2019
|
leestijd leestijd: 2 minuten

Je bent leidinggevende van een medewerker met een burn-out. Dan wil je ervoor zorgen dat hij of zij zo goed mogelijk terugkeert op de werkvloer. In dit artikel leggen we uit hoe behandeling en re-integratie bij burn-out in zijn werk gaan. En hoe je als leidinggevende de medewerker kunt ondersteunen in dit proces.

Behandeling en re-integratie bij burn-out

Een medewerker met een burn-out kan het beste worden doorverwezen naar een geregistreerde arbeidspsycholoog. Hoe sneller de behandeling start, hoe beter het is en hoe groter de kans op een goede re-integratie op het werk.

De behandeling doorloopt als het goed is vier fasen:

  • Stabilisatie
    In deze fase leert de medewerker dat herstel mogelijk is als problemen worden aangepakt. En dat de oplossing niet ligt in maar doorzetten en nog harder werken. Deze fase duurt meestal een aantal weken. Als leidinggevende kun je in deze fase contact houden en steun bieden. Pushen en contact vermijden werken averechts.
  • Inventariseren van problemen en oplossingen
    In deze fase kijkt de medewerker welke problemen er spelen en hoe deze structureel opgelost kunnen worden. Deze fase duurt vaak zo’n 6 weken. Afhankelijk van wat er aan problemen naar voren komt, kun je als leidinggevende steun bieden. Soms is een aanpassing van een rooster voldoende, maar er kan ook depressie of angst spelen. Dan is er eerst hulp uit een andere hoek nodig.
  • Toepassing in de praktijk
    In deze fase worden de oplossingen in de praktijk gebracht. Iets wat over het algemeen met vallen en opstaan gaat. Zeker als er gedragsverandering nodig is (zoals een assertievere opstelling, meer gedoseerd werken en prioriteiten scherper stellen). Geef een medewerker de kans om te oefenen en zorg dat collega’s hier ook ruimte voor geven.
  • Terugvalpreventie
    19 – 24% van de medewerkers met een burn-out valt binnen anderhalf jaar na betermelding terug. Meestal door problemen die niet structureel zijn opgelost. Als leidinggevende kun je maandelijks met de medewerker bespreken hoe het gaat en waar de medewerker nog hulp bij nodig heeft. Ook kan het goed zijn als de medewerker nog een aantal keer naar de bedrijfsarts gaat voor een evaluatie.

Mentale weerbaarheid vergroten om burn-out te voorkomen

Naast bovenstaande, verdient ook de mentale weerbaarheid van de medewerker aandacht. Uit onderzoek blijkt namelijk dat iemand met een grote mentale weerbaarheid, beter om kan gaan met tegenslag en ongunstige omstandigheden. Lukt het de medewerker de mentale weerbaarheid te vergroten, dan is de kans op terugval kleiner.

Hoe dit werkt, leggen we uit in het artikel: ‘Wat is mentale weerbaarheid en hoe kun je deze vergroten?’ dat volgende maand verschijnt.

Meer lezen?

Bedrijfsarts Rob Hoedeman schreef het boek Van burn-out naar veerkracht – een leidraad voor leidinggevenden. Aan de hand van het door hem ontwikkelde ‘spiraalmodel’ beschrijft hij hoe je als leidinggevende burn-out bij medewerker kunt helpen voorkomen. Bestel het boek hier.

Het juiste gesprek over burn-out aangaan met je medewerker

Heb je een vermoeden dat een burn-out op de loer ligt bij een medewerker? En wil je weten hoe je dit op de juiste manier bespreekt met je medewerker? Mensely biedt training en coaching-on-the-job om je nog beter in staat te stellen het juiste gesprek te voeren. Karin van Zuylen bespreekt graag de mogelijkheden, bel haar gerust op 06 – 21 39 51 96.