Burn-out
Leidinggeven
Stress
Tips
werkstress

6 Tips voor een goed gesprek over werkstress

Door Miranda 't Hoen
|
12 november 2019
|
leestijd leestijd: 3 minuten

Van het langdurig verzuim in Nederland valt maar liefst 35% uit door psychische klachten, zoals overspannenheid, burn-out, piekeren, gevoelens van eenzaamheid, een depressie of angst. En werkstress is in veel gevallen de oorzaak. Openheid over je klachten draagt bij aan je gezondheid, welzijn en productiviteit. Tegelijkertijd loop je ook het risico op een negatieve reactie of andere behandeling. Echter één ding is zeker: goede communicatie is essentieel.

 

Wat is werkstress?

Als medewerker heb je dagelijks te maken met steeds meer en hogere eisen die gesteld worden. Het werk verandert en er worden andere competenties en vaardigheden van je gevraagd. Soms kan dit ervoor zorgen dat gezonde werkdruk omslaat naar ongezonde werkstress. En als stress voorkomt in of door werksituaties, wordt dit werkstress genoemd.

Bij werkstress kun je last krijgen van veel symptomen. Je kunt je onrustig of moe voelen, geïrriteerd of zelfs agressief worden, meer ontevreden zijn en moeite hebben met veranderingen. In meer dan 70% van de gevallen is psychisch verzuim gerelateerd aan stress op het werk, vaak met langdurend verzuim tot gevolg. Het is daarom enorm belangrijk om psychische klachten door werkstress op tijd te signaleren en te bespreken.

Door in een vroeg stadium je (psychische) klachten te bespreken met je werkgever, kun je de juiste ondersteuning krijgen en een eventuele burn-out voorkomen. Alleen, het kan behoorlijk spannend zijn om een dergelijk gesprek te voeren. Het moet immers niet lijken alsof je het werk niet aan kunt of dat je op de werkvloer anders behandeld wordt. Dus hoe pak je dat nou het beste aan? Wij hebben de belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet.

 

6 Tips voor een goed gesprek

 

  1. Bepaal of je (psychische) klachten je werk beïnvloeden

Er is onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van praten op de werkvloer over psychische aandoeningen en klachten. Van HR-managers tot re-integratieprofessionals, ervaringsdeskundigen en werkgevers. Over één ding zijn ze het eens: zodra de klachten het werk beïnvloeden, is openheid en goede communicatie gewenst. Door de impact van je klachten op het werk in te schatten, kun je een zorgvuldige afweging maken in hoeverre het noodzakelijk is om in gesprek te gaan met je werkgever.

  1. Bedenk aan wie je jouw verhaal wilt vertellen

Collega’s, je leidinggevende, bedrijfsarts en of een vertrouwenspersoon. Kies de mensen die je vertrouwt en die je kunnen helpen met wat je nodig hebt.

  1. Plan je moment

Het moment waarop je openheid geeft kan bepalend zijn. Je leidinggevende aanspreken bij het koffiezetapparaat is misschien niet het beste moment om zo’n serieus onderwerp te bespreken. Kies een rustig moment. Bij voorkeur een moment waarop je geen stress ervaart, zoals aan het begin van een werkdag. En door een afspraak in te plannen, zorg je ervoor dat het gesprek serieus genomen wordt en je het gesprek goed kunt voorbereiden.

  1. Zorg dat je weet wat het probleem is

Door zo specifiek mogelijk aan te geven wanneer en op welke momenten tijdens je werkdag de stress ervaart, geef je je werkgever de juiste handvatten om je te helpen. Heb je moeite om het probleem te identificeren? Beschrijf dan op papier een typische werkdag. Kijk naar de momenten waarop je de klachten ervaart en probeer te achterhalen wat dit heeft veroorzaakt.

  1. Wees duidelijk en to the point

Door te focussen op de inhoud kun je gemakkelijker een zakelijk gesprek voeren. Blijf weg van een emotionele discussie en zorg dat je helder kunt uitleggen wat het probleem is. Je hoeft niet over alles openheid te geven. Kies wat je wilt zeggen. Wees terughoudend met medische informatie, en benadruk wat je nodig hebt om je werk goed, gezond en met plezier te kunnen blijven doen. Wat heb je nodig? Welke ondersteuning kun je gebruiken? En wat verwacht je van je werkgever?

  1. Heb begrip voor je werkgever

Het is belangrijk om te laten zien dat je begrip hebt voor de positie van je werkgever. Geef aan dat je het waardeert dat je samen kunt werken aan een oplossing en wat jij zelf van plan bent om te doen voor een goede uitkomst. Met een positieve en pro-actieve insteek voorkom je dat het gesprek overkomt als een beschuldiging. Niet alleen zorgt dit voor een vervelend gesprek, ook zal de bereidwilligheid voor ondersteuning minder zijn.

 

Week van de werkstress

Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out door werkstress. Daarom is het deze week de Week van de Werkstress. Tijdens deze week wordt er door veel organisaties aandacht gegeven aan het voorkomen en behandelen van werkstress.

Wij hopen dat je met deze tips met vertrouwen in gesprek kunt gaan met je werkgever, zodat je de ondersteuning krijgt die je nodig hebt om weer met plezier aan het werk te gaan.